מאמרים

28 אוג

הזדמנות לזרוח – A Chance to Shine

קים גרין (אוקטובר 2015)

תוכנית ריקודים סלוניים תורמת להתפתחות החברתית, הרגשת והקוגניטיבית של תלמידים.

תוכנית הלימודים של התלמידים בבית הספר 144 P.S . בקווינס, ניו יורק, כוללת לימוד פוקסטרוט, טנגו, ואלס, סווינג וריקודים נוספים. במשך יותר מ- 15 שנים תלמידי כיתות ה׳ בבית הספר לוקחים חלק בתוכנית ״כיתות רוקדות״.

״זו מסורת של תלמידי שכבת ה׳ בבית הספר שלנו״ אומר האחראי על תחום האומנות בבית הספר, Lois Olshan .

בית הספר מציע שלושה מחזורים של התוכנית בכל שנה – בסתיו, בחורף ובאביב. כל תלמידי כיתות ה׳ לוקחים חלק בתוכנית המורכבת משני שיעורים בשבוע במשך 10 שבועות, כחלק מיום הלימודים.

״כל תלמידי כיתות ה׳ שלנו, גם תלמידי החינוך המיוחד, לוקחים חלק בתוכנית״ אומרת מנהלת בית הספר Reva Gluck-Schneider . ״יש אצלנו תלמידים שמתקשים להגיע להישגים אקדמיים משמעותיים, וזאת ההזדמנות שלהם לגלות את היכולות הגבוהות שלהם בתחומים אחרים".

על רחבת הריקודים

במהלך התוכנית התלמידים לומדים שישה ריקודים. את השיעור מעביר מורה אומנותי. השיעור שוזר בתוכו תכנים מעולם המחול כמו קצב, שיווי משקל ואסטתיקה יחד עם תכנים חברתיים כמו שיתוף פעולה וכבוד הדדי – ערכים משמעותיים ללימוד ריקודי זוגות.

״על מנת להיות מסוגל לעבוד יחד, ליצור יופי ביחד, נדרשות יכולות גבוהות״ אומרת Gluck-Schneider . ״על מנת לרקוד בצורה טובה ביחד, כל אחד מהשותפים לריקוד צריך לחשוב על בן או בת הזוג שלו, בכל צעד וצעד, בכל חיוך ובכל הפניה של הראש.״

בארוע הסיום של התוכנית התלמידים מופיעים בפני קהילת בית הספר וההורים. התוכנית משלבת בתוכה גם תכנים לימודיים המתקשרים לתוכנית הלימודים השנתית: התלמידים מתבקשים לשתף בחוויותיהם מהשיעור, לכתוב חיבור ולהציג בארוע הסיום בתערוכה שמלווה את הארוע.

בכל שנה, מספר תלמידים מבית הספר נבחרים להשתתף בתחרות העירונית של התוכנית. Gluck-Schneider מספרת שבית הספר זכה במקום הראשון בתחרות מספר פעמים, ״פרס או תואר כבוד לא מהווים גורם מוטיבציה, יש אלפי סיבות טובות יותר להשתתף בתוכנית כיתות רוקדות״.

אחת הסיבות היא האפשרות ללמד ילדים להתמודד עם חוסר זכיה. למשל בית הספר השתתף בשנת 2005 בסרט הדוקומנטרי ניו יורק רוקדת Mad Hot Ballroom . בית הספר זכה במקום הראשון בשנה הקודמת אך לא חזר על הישג זה בשנה שבה צולם הסרט.

״השתתפתי בשני כנסים בהם הסרט הוצג כדוגמא לאופן בו ילדים מתמודדים עם הפסד מכיוון שבסרט ניתן לראות מספר מצבים בהם הילדים מביעים אכזבה ואת ההתמודדות שלהם,״ מספר Olshan ״האופן שבו התלמיד משלים עם העובדה שעשה עבודה טובה ולמרות זאת לא זכה, זאת היכולת לגלות ולהראות מה התלמיד למד והפנים במשך הזמן.”

עדות להצלחה

למרות שמנהלים ומורים יכולים לראות בקלות את ההשפעות החיוביות של התוכנית על התלמידים, מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קולומביה, עתיד להתפרסם במהלך השנה. המחקר מראה עדויות קונקרטיות להצלחת התוכנית. במשך שנתיים, Rob Horowitz , מהמרכז ללימודי חינוך אומנותי, ניתח את ההישגים הקוגניטיביים, החברתיים והאישיים של תלמידים שהשתתפו בתוכנית.

מתוצאות מחקר ראשוניות ניתן ללמוד כי התלמידים רוכשים בתוכנית יכולות תנועתיות: 91% הדגימו יכולות קורדינציה ושיווי משקל, כ- 93% הדגימו יכולת מודעות מרחבית. מורים דיווחו תוצאות דומות בשאלון שמילאו.

Rodney Lopez , אחד ממנהלי התוכנית, מדגיש כי מטרת התוכנית איננה רק לימוד הצעדים. "אנחנו לא כל כך מתעסקים ברמת הביצוע, אנחנו שמים דגש על המסע שהתלמיד עובר, זה מסע של למידה חברתית ורגשית.״

חוקרים הבחינו כי כמעט 96% מהתלמידים מגלים יכולת שיתוף פעולה, 91% מגלים משמעת עצמית ומיקוד ו- 93% מגלים התגייסות ומוטיבציה. לפי Lopez מורים מדווחים על שיפור כללי בהתנהגות התלמידים בכיתה. במסגרת התוכנית המורים והמחנכים מלווים אתה תלמידים במהלך השיעור. ״התלמידים זוכים לראות את המורים שלהם כ״תלמידים״ בתוכנית דבר שמקדם יחסים טובים יותר בין תלמיד ומורה בכיתה.״

כ- 94% מהמורים מדווחים כי במהלך התוכנית מתפתח אצל התלמידים ביטחון עצמי. ״אני חושב שאחד החלקים היפים בתוכנית הוא הרמה הגבוהה של מומחיות ושליטה שהתלמידים משיגים בזמן קצר, אלו מייצרים תחושת ביטחון עצמי גבוהה.״ אומר Lopez . ״הם מרגישים שאם הם מצליחים ללמוד את צעדי הריקוד, למה שלא יצליחו בכל תחום למידה אחר?״.

התוכנית כיתות רוקדות נוסדה בשנת 1994 כעמותה ללא מטרות רווח, פרוייקט של להקת המחול the American Ballroom Theater Company . כיום, נכון לשנת 2015 , האירגון ממוקם בניו יורק ומפעיל תוכניות מקומיות בכ- 31 ערים בארצות הברית ומחוצה לה. בתוכנית משתתפים כ- 45,000 תלמידים בשנה בכל רחבי העולם.

כיתות רוקדו… 4 ביולי 2016 מרב יודלביץ… 27 בינואר 2017