מאמרים

04 יול

כיתות רוקדות / Dancing Classrooms

תרגום מאמר מפרי עטו של ג'ון ווילסון , מגדולי אנשי החינוך בוושינגטון

מקור הכתבה: לחצו כאן

כולנו שומעים על תכניות לימוד מצוינות במקומות שונים ואנו מייחלים ,שתכניות אלה תהיינה נגישות לכל התלמידים בכל מקום ומקום .

כשמביטים בפנים של תלמידים ותלמידות המשתתפים בתכניות לימוד מצוינות וכשמבינים את ההשפעה שיש לתכניות אלו על חייהם, כל מה שמתחשק לעשות הוא לצעוק במלוא גרון : "עשו כל שנדרש על מנת לתת לכל תלמיד ותלמידה את המתנה של מצוינות חינוכית!"

כך הרגשתי בשבוע שעבר כשהשתתפתי באירוע התרמה ל Dancing Classrooms כיתות רוקדות בניו יורק.

כיתות רוקדות היא תכנית חינוכית, פרי יצירתם של פייר דוליין (Pierre Dulaine ) ואיבון מרסו (Yvonne Marceau ). תכנית זו פותחה כפרויקט של להקת תיאטרון הריקודים הסלוניים האמריקני (Ballroom Theatre Company ).

מטרת התכנית היא לייצר מודעות חברתית, בטחון והערכה עצמית אצל ילדים וילדות, דרך ריקוד חברתי. התכנית מורכבת מעשרים שיעורי ריקוד במסגרת עשרה שבועות לתלמידי כיתות ה' ו-ח'. היא מאפשרת לתלמידים/ות לבוא במגע עם תלמידים/ות אחרים, שבאופן שוטף אינם במעגל החברתי שלהם. התוצאה המיידית היא שבירה, של מחסומים חברתיים.

לעיתים תכניות לימוד אינן עומדות בציפיות שנוצרו סביבן. התכנית הזו עומדת בהן!. התמזל מזלי לראות את התכנית בפעולה. ראיתי תלמידים/ות מבית הספר של העיר ניו יורק עולים על רחבת הריקודים במלון אקסקלוסיבי, זקופים, בטוחים, בשעת הדגמה של יכולות הריקוד שלהם בכישרון ובחן. אני מנחש שמוריהם בהווה ובעבר כמו גם הוריהם חשו תדהמה וגאווה על הבגרות שהפגינו הילדים והילדות.

ילדים וילדות כן עומדים בציפיות המבוגרים שמלווים את חייהם. ריקודים סלוניים, שהם תמיד מחוץ ל"אזור הנוחות" וחוויית החיים שלהם, מאפשרים להם לממש את הפוטנציאל שאנו יודעים שטמון בכל אחד מהם.

את תכנית כיתות רוקדות ניתן למצוא בלמעלה מ-500 בתי ספר ב-24 מדינות בארצות הברית ובמדינות נוספות. זכרו שיש לנו 100,000 בתי ספר בארה"ב; זה אומר שלכך-כך הרבה ילדים אין את ההזדמנות הזו. אך יש לנו עסקים, פילנתרופים ותומכי אמנות המוכנים לתמוך בתכניות אמנות בחינוך. אנו צריכים לספר להם על כיתות רוקדות. ממש כמו במסיבת ריקודים של חטיבת ביניים, כל שהילדים צריכים זה מישהו שיעשה את הצעד הראשון, מישהו שיתחיל את התכנית. התכנית בת מימון. מדוע שלא נהפוך אותה נגישה לכל ילד וילדה?

מגיע לילדים ולילדות שלנו להתהלך עם חיוך על הפנים. בחינות, תרגולים ולמידה מתוך טקסטים דמויי תסריט ,שאבו את מרבית חדוות ההוראה והלמידה מכולם. אמנויות יכולות להחזיר את מרבית השמחה הזו ולייצר בסיס ליצירתיות, חשיבה ביקורתית, שיתוף פעולה ותקשורת. אנו זקוקים ליותר אמנות ופחות מבחנים. אמנות תחזק כישורי קריאה, מתמטיקה ומדעים יותר מכל מבחן. כשתינתן הבחירה אני מקווה שתבחרו לרקוד.

הזדמנות לזר… 28 באוגוסט 2016